Firefly Pointer

 Nico och den konstiga Tjejen

Jag ville nästan inte ens gå upp på morgonen, men tillslut kravlade jag mig upp. Daisy och 

Milly hoppade runt mina fötter. Daisy var en svartvit katt och Milly var (faktist) en säl. Fast hon betedde sig näsan som en hund, väldigt konstigt. Hon älskade att bada så hon badade ofta i vårt badkar. Daisy trodde hon var samma djur som Milly, en säl! Hon älskade att bada och man kunde gå med henne i ett koppel. Först skaffade jag Milly sen skaffade jag Daisy, och Daisy lärde sig allt av Milly. Det låter orimligt fast sant :) Jag klädde på mig mina vanliga ridkläder och tog en macka. Jag satt mig vid matbordet. På tomten mamma, Carl och jag ägde fanns fyra stugor. Den ena stugan var typ min, där jag sov, andra mammas och Carl’s, sen fanns en liten mini stuga, som ett förråd och en tom stuga. Jag slängde halva mackan och gick upp. Jag hoppade på min cykel och satt Daisy i cykelkorgen, sen hade jag en låda som satt bakom cykeldadel där jag satt Milly. Jag började cykla till stallet, det var rätt långt dit. Så klart fick Milly och Daisy följa med! Jag gick fram till Johanna och frågade om Nybörjarna hade kommit än.

-Nää, inte än, men jag tror dom kommer om ca 20 minuter. Med du, kan du bara kunna kolla om Nico har det bra, han har varit stel på sista tiden! Det vore jätte snällt!

Jag skulle hjälpa nybörjarna med att sadla och tränsa. Det var riktigt kul faktist! Plus så fick jag en gratis stallplats för någon av mina hästar! 

Först gick jag in till Nico och kollade hur han hade, han såg glad ut för att se mig. Nico var en ridskolehäst, men ingen bra häst för nybörjare, det var mer de som hade mer erfarenhet som fick rida honom. Jag sökte efter problem men hittade inget som var fel. Jag klappade honom på halsen. Han var så himla… Underbar! Jag gick ut från boxen och gick in till stallet där mina hästar stod, jag gav alla foder och släppte ut alla hästar i hagen. De skuttade runt och var väldigt söta tillsammans! 

Jag var precis klar när alla nybörjarna kom! Jag gick tillbaks till Johanna och stod bredvid henne. Alla nybörjarna hade varsin mamma eller pappa bredvid säg. Johanna ropade upp vilka hästar det fanns och välja sen fick nybörjarna välja vilken häst de fick ta. 

Jag skulle ta hand om Micke idag, han var ett vit liten ponny som var väldigt busig, väldigt lik Sigge, i Sigge böckerna faktist! Det var en liten tjej som kom fram till Sigge, som skulle rida honom. Jag hjälpte henne med borstning, krafsa hovar, sadla, tränsa och leda honom till ridhuset. Sen hjälpte jag henne med spänna sadeljorden fixa stigläderna.

 Sen fick hennes pappa ta över. Det var han som skulle leda Sigge. Jag sa Lycka till och gick tillbaks till stallet. Jag kände mig så trött så jag somnade på en höbal. 

***

-Alva vakna! Nu! Nico har rymt!

-Va? 

Jag var fortfarande kvar i min sömn, först fattade jag inte ett dugg, men sen hoppade jag nästan upp och började småspringa till stallet där mina hästar stod, jag hämtade in Claudia. Jag tränsade och sadlade och satt upp. Johanna satt på en liten brun ponny som hette Winston, det såg rätt lustigt ut, hon var så lång mot den lilla ponnyn. Men Winston var nästan dubbelt så stark som Claudia. Herman var också där och satt på en ponny som hette Hope. Vi smackade på hästarna och började trava. Vi travade in i Jarhlaim, till Paddockön, vi var påväg till Gröndal, och alla var jätte svettiga när vi kom fram. Vi travade in i Gröndal, vi gav upp och vi fattade galopp och galopperade tillbaks.

Vi kom fram till Jorvik Arenan och där stod Nico och en tjej, tjejen hade fått på Nico en grimma och hakat fast ett grimskaft i grimman. Jag slängde mig av Claudia och tog tyglarna över halsen och gav de till Johanna. Jag gick försiktig fram till Nico, han bara stod  där, slutna ögon. Han rörde inte en min… Tjejen gav grimskaftet till mig. 

-Vad heter du, sa jag så hest att knapp jag hörde det.

Hon mumlade något till svar som jag inte hörd. Jag försökte med en annan typisk fråga:

-Är det din grimma och grimskaft? Sa jag.

Hon mumlade om något att hon hade hittat det. 

Tjejen hade rött hår och en mörkgrön jacka, svarta jeans och bruna stövlar. Nico bara stod där, med slutna ögon. Tjejen försvann och jag stod där, med Nico. Jag började gå upp till stallet med Nico. Nico var alltid så glad! Han brukade skritta förväg, gnägga och var allmänt gla’. Men i dag var det tvärtom. Han bara gick, långsamt efter mig. Jag lede han in till boxen. När jag hade släppt honom, la han sig bara ner på sidan. Jag gick ur boxen och mot Johanna.

Johanna räckte Claudia’s tyglar till mig.

-Nico är inte allas sig lik, du måste ringa veterinären.  

-Ja, jag har märkt det, jag ska ringa honom. 

Jag nickade. 

Jag gick med Claudia över stallplanen jag ställde in henne, jag borstade av henne och lede henne in till hagen. 

***

Just nu sitter jag i stallet och skriver med en kopp te bredvid mig. Jag hoppas att det inte är något farligt med Nico.

Här är en bild jag tog när han var väldigt dålig:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 






Kommentera här

Ditt namn
Stalker?

E-postadress (Bara jag kan se den)

Har du en blogg? Skriv den

Kommentar